Välj en sida

Köpvillkor

Att handla på Acctive.se

Att handla på Acctive Sport & Hälsa ska upplevas trevligt och enkelt med ett varierande utbud av produkter.

I vår webbshop kan du beställa med säkra betallösningar från Payson och snabba leveranser av DHL. I vissa fall även av Postnord.

Alla beställningar måste göras av en myndig person, dvs som har fyllt 18 år. Beställningar som utan medgivande gjorts i annans namn och som medför ekonomiska eller andra skador för Acctive kommer att polisanmälas. Payson gör nödvändiga kredit- och bedrägerikontroller vid varje köptillfälle.

Hittar du en vara som du önskar beställa, klicka i antalet och lägg i varukorgen. Varukorgen uppdateras automatiskt med alla varor du lägger i. Du ser hela tiden din totala summa och vill du veta vad du har lagt i så klickar du på varukorgen som visar dig innehållet. När du har handlat färdigt och vill betala klickar du på ”Fortsätt till kassan” och du kommer till betalsida där Payson erbjuder dig flera olika betalmetoder. Du kan betala direkt via din bank, med betalkort eller med faktura. Enkelt och smidigt.

Betalningen är flexibel och säker. Acctive´s webbshop är  integrerad med Paysons populära betalplattform som erbjuder fler olika betalmöjligheter. Du väljer själv hur du vill betala. Payson erbjuder kortköp, via din internetbank samt mot faktura. Välj det som passar dig bäst.

När du har godkänt din beställning så skickas en bekräftelse och leveransinformation till dig. I den kan du hitta sändningsnummer från DHL så du kan spåra ditt paket. På DHL´s startsida dhl.se hittar du ”spåra din sändning”. Fyll i ditt sändningsnummer så får du besked var paketet är.

Du kan ändra din beställning eller ångra din beställning till dess att vi har packat och beställt leverans av paketet. Ring oss på 0920-248170 så hjälper vi dig.

Har vi redan packat och skickat paketet kan du ångra ditt köp men får betala returfrakten till oss. Läs mer under ”Ångerrätt/öppet köp, byte och återköp”

Leveranser

Normalt så finns de varor som visas i shoppen i lager. Om en beställning inkommer på en vardag före kl 13 så skickas varorna samma dag, annars inom 1-3 dagar. Om någon vara är slut i lager så kontaktas kunden för avstämning, där kunden kan bestämma sig för att vänta på varan eller makulera köpet. Kunden blir informerad när den saknade varan åter finns i lager.

Vissa varor som vi säljer är beställningsvaror, dvs vi lagerför dem inte utan beställer hem varan när vi får en order. Beställningsvaror skickas ibland direkt till kund och i övriga fall mellanlandar varan i vår butik innan den skickas vidare till kund. Det framgår i shoppen om en vara är beställningsvara.

Om du beställer både en lagervara och en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före vi levererar. I de fall beställningsvaran skickas direkt till kund kommer lagervaran att skickas omgående.

Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få ett mail som talar om att din order är skickad.
För ett paket inom Sverige är fraktkostnaden normalt sett 49 kr inklusive moms. Vid köp över 500 kr är det normalt gratis frakt men vissa skrymmande paket kan få en extra fraktkostnad. Vid vissa köp av större varor tex en elrullstol kan fraktpriset vara inkluderat i priset trots att paketet både är tungt och skrymmande. Om frakten ej ingår så kommer det att framgå innan ni väljer att betala för varan.

 

Returer:

Acctive erbjuder totalt 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din vara. Inom 14 dagar har du som konsument rätt att returnera din vara enligt de villkor som finns i Distansavtalslagen. Läs mer om lagen på Sveriges Riksdags hemsida.
Vi vill uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt ska returneras. Varan är Acctive´s egendom tills du har bestämt dig för att behålla varan. Det betyder att du ansvarar att varan är i sådant skick att när den tas emot av oss ska den kunna sättas ut till försäljning igen. Om varan uppvisar spår av tex smuts, fläckar, damm, kosmetika, hår, djurpäls, torr hud, varans prislappar är bortklippta, förslutna kosttillskottsburkar är öppnade samt varans originalförpackning är sönderriven eller förstörd på annat sätt så kommer vi EJ att godkänna returen.
Om varan ej uppfyller kraven för ett godkänt skick kommer vi att kontakta er. Om vi bedömer att varan kan med rengöring från vår sida fås i sådant skick att den går att sälja kommer vi att göra minst 25% avdrag på varans värde beroende på hur mycket arbete vi behöver lägga ner på rengöring. Om vi bedömer att varan ej går att sälja mer kommer vi ej att godkänna återköpet varvid du som kund får avgöra om du vill ha tillbaka varan eller ej. Vill du i detta läge ha varan så bekostar du frakten och vi kommer debitera dig för det.
Var därför noggrann och försiktig med hur du hanterar varan hemma hos dig. I de flesta fall så godkänns returen, men är du vårdslös så blir det konsekvenser.
Du har som kund på Acctive.se rätt att ångra ditt köp och returnera varan och göra ett återköp. Undantaget är de varor som finns under utförsäljning. Dessa varor har ett väldigt lågt fyndpris och går ej att returnera. Om du köpt en vara och ångrar dig, står du själv för returfrakten. Precis samma förfarande som ett köp i en fysisk butik där du tar varan till butiken för återköpet.
I paketet som vi skickade till dig finns en returföljesedel som vi vill att du fyller i för snabbare hantering. Om du tappar bort följesedeln kan du använda Konsumentverkets standardformulär, du hittar den på följande länk. Konsumentverkets returformulär
Ångerrätten gäller inte vid:
  • Köp av vara som har anpassats för den individuella kunden, eller specialbeställts för kundens räkning.
  • Badkläder och/eller underkläder återköps ej.
  • Kosttillskott med förseglat innehåll där förpackning har blivit öppnad
  • Utförsäljningsvaror som är kraftigt nedsatta
OBSERVERA! Det är ej tillåtet att returnera en vara mot postförskott, dvs där Acctive måste lösa ut paketet mot en kostnad. Vi kommer under dessa förhållanden ej att lösa ut paketet varvid paketet i bästa fall returneras till sändaren. Avsändaren ansvarar alltså för att bekosta frakten så den anländer till Acctive kostnadsfritt. Om paketet pga att avsändaren ej betalt frakten och paketet kommer bort är det på kundens eget ansvar och Acctive anses ej vara betalningsskyldig för det försvunna paketet och dess innehåll.
Vid retur av kampanjvara gäller följande:
  • Om du returnerar en vara/varor som du fått på köpet sker ingen återbetalning av pengar. Du kan alltså inte returnera en gratisvara och få pengar tillbaka.
  • Om du returnerar en vara som vid köptillfället har ett lägre pris än ordinarie pris och kampanjen hinner avslutas innan du returnerar varan, kommer du få tillbaka det kampanjpris som du betalade och inte varans ordinarie pris.
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar.

 

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid Acctive på 0920-248170. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer.
Första steget är att du kontakar oss och förklarar varför du vill göra en reklamation. Det är bra om du kan förbereda något underlag som vi kan ta del av, vilket påskyndar hanteringen. Det kan tex vara ett foto, en videosnutt etc. När vi kommit fram till att det är en giltig reklamation kommer vi att skicka dig en returfraktsedel. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. Har du tex använt en jacka regelbundet och dragkedjan går sönder efter 2 år så anses det som normalt slitage och reklameras ej.
En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.
Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan även läsa mer på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: ec.europa.eu/odr.

 

Priser:

Vid beställning via shoppen gäller de priser som anges på shoppen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

Acctive har rätten att alltid ha möjlighet att justera ett pris i shoppen på vara som av misstag blivit fel prissatt, även i de fall där kunden redan har lagt varan i kundvagnen och skickat in sin beställning. Det kan tex vara då Acctive väntar in leverans av varor som pga av valutakursförändringar blivit dyrare och därmed måste priset för varan justeras. Det kan även vara att kunden önskar beställa en kampanjvara i shoppen där nya varor som levereras till Acctive har fått ordinariepris och ej längre kan säljas till kampanjpris.

I dessa fall meddelas kunden innan ordern hanteras att prisjustering måste göras och kunden har i dessa fall rätt att ångra sitt köp.

Det kan även vara omvänt att kunden beställer en vara som hinner bli en kampanjvara innan varan skickas iväg. I dessa fall prisjusteras varan ned i pris så kunden kommer kampanjpriset tillgodo.

 

Bilder i shoppen:

Bilder i shoppen finns för att marknadsföra produkter, event, marknadsföringar etc. I de fall en bild är missvisande, har fel innehåll, pris, kampanj, mm har Acctive rätten att byta ut bilden/informationen så den stämmer för ändamålet. Om kunden har pga felinformation från bild i shoppen blivit missledd och därmed gjort ett köp så kommer kunden bli informerad om detta av Acctive. I dessa fall har kunden rätt att makulera ett eventuellt köp.

 

Om cookies

Den här webbplatsen innehåller cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte att kunna lägga varor i din kundvagn. Hur du ställer in användningen av cookies beror på vilken webbläsare du använder.