Välj en sida

D-vitamin 2.0

Om vitamintillskott vore kändisar skulle D-vitamin vara en av de största stjärnorna. Detta supervitamin – som faktiskt är ett fettlösligt prohormon – har på senare år blivit vitt omtalat i hälsosammanhang och fastnat på forskarnas radar som ett av de mest studerade vitaminerna.

 

Det har fått ett rykte om sig att kunna minska depression, motverka trötthet, öka humöret och förbättra immunförsvaret liksom positivt påverka fertilitet, stärka skelettet (tillsammans med kalcium), hålla nere vikten och till och med förlänga våra liv. Fortsatta studier pågår kring detta livsnödvändiga näringsämne, om huruvida det kan ha effekter på värk och fibromyalgi, autism, hjärtsjukdom, testosteronbrist, muskelstyrka och rörlighet, blodtryck med mycket mera.

 

Det sägs att 50% av världens befolkning inte får tillräckligt med sol och lider brist på solskensvitaminet. Vi spenderar mer tid inomhus, aktar oss för solen när den väl lyser, äter mat som inte innehåller några eller för låga källor av vitaminet och smörjer in oss med solkrämer som hindrar kroppen att producera D-vitamin i huden. Visste du att en kräm med solskyddsfaktor 15+ kapar hudens D-vitaminproduktion med 99%?!

 

Eftersom det tar minst ett par månader att fylla på sina depåer är det aldrig förgäves eller för sent att stärka kroppen med D-vitamin, något vi på de norra breddgraderna borde tänka på året runt. Den rekommenderade dagliga dosen ligger nu för tiden på mellan 25 och 100 mikrogram (1000–4 000 IE), och det är svårt att överdosera på mat och sol.

 

Läs hela artikeln på Alpha Plus hemsida. Läs mer här